En liten test av Trivago.

Nettsidene Trivago og Momondo er veldig synlige i TV reklame og forteller deg at de kan finne de beste tilbudene for deg med noen enkle søk fra nettsiden.  Jeg har testet løsningene til Trivago for å se om det fungerer så bra som reklamen lover

Valgte by, område, dato , 4 netter og krysset for 4 stjerne og gratis wifi på rommet og trykket søk
Trivago søker så igjennom prisene til 200 hotellbooking selskap (Booking.com, priceline, hotelsClick, Sembo mfl) som formidler hotel og finner fram til en oversikt over priser vist pr. natt for totalt antall søkte rom rangert fra lavest og oppover.  Her kommer flere av disse selskapene opp flere ganger med forskjellige priser og vi får forvarsel om at her sammenlignes ikke «eple og eple» . Jeg klikker så på billigste alternativ for å se nærmere på tilbudene.

Prisene vist etter søket som jeg klikket på ganger 4 netter stemte ikke med det som jeg fikk fram på siden jeg landet på (priceline.com) ,  men her fikk jeg valget mellom 12 forskjellige andre priser avhengig av romtype/størrelse, betalingsbetingelser (refunderbar pris, ikke refunderbar pris, belastes nå, betales på hotel osv)  om det var med/uten frokost men ikke inkludert skatt  (i tillegg står det at hotellet kan ha flere pristillegg enn det som står og viser til det med liten skrift) .  Prisen vist er hentet i lokal valuta og omregnet fra dagens vekslingskurs.  På nettsiden til Priceline var hotellet jeg kikket på satt til 3 stjerner og hadde wifi i fellesområdene, selv om jeg ønsket å søke etter 4 stjerners hotel med wifi på rommet. (Payne Mansion Hotel San Fransico)

Dette var ikke så oversiktlig og enkelt som jeg hadde blitt lovet, og denne minitesten viser utfordringene med  å bestille hotell i dag.

Hotellenes dynamisk prising (pris går opp og ned etter etterspørsel) med super avanserte it-system der samme hotell rom kan kjøpes med forskjellige vilkår (refunderbar/ikke refunderbar med/uten frokost  og uklarheter rundt tillegg for skatt osv) gjør det tilnærmet umulig å sammenligne. En sammenligning gjort på formiddagen 3 uker før ankomset kan få et annet resultat samme dag på ettermiddag.  I tillegg sender Trivago deg kun videre til leverandør som bruker statistikk og mer eller mindre troverdige kundevurderinger svært intenst til å overbevis deg om at du er usedvanlig heldig som har fått et av de siste rommene med «fake rabatter» uten at du får rangert hvilken service du kan forvente om noe uforutsett hender.

For meg blir dette som når du skal kjøpe en mobil og prisjakt.no  viser at det er 42 firma som selger mobilen med x antall forskjellige mobil abonnemant. Da går jeg heller i den lokale butikken og ber de som har kunnskap og kompetanse hjelpe meg. Det er alltid noen som kan selge det du skal kjøpe litt billigere, men det er ikke alltid inkludert service.

Dersom alle hotenettstedene brukte samme oppsett for å vise ledige rom ville en sammenligning være interesant, og gitt et svar på hvem av de som sammenlignes har lavest pris på søketidspunktet.  Svaret vil så endres fra dag til dag.  Det Trivago ikke forteller deg er de er eid av Expedia som også eiger Tripadviser m.m.  Hvert søk og booking gir $ i kassen til Trivago uten at de tar ansvar for om det du bestiller ikke svarer til forventningene eller du får problemer og vil reklamere.